Als een blok zie je op tegen het schrijven van een nieuwe blog. Stiekem weet je wel dat het belangrijk is om regelmatig te bloggen voor je bedrijf. Toch zijn er veel redenen te bedenken om dit – vaak tijdrovende – klusje uit te stellen. Ik wil je laten zien dat het écht niet heel lastig hoeft te zijn om nieuwe content voor je blogs te bedenken! Bloggen is namelijk niet alleen heel goed voor de vindbaarheid van je website (SEO), maar ook heel interessant voor jouw potentiële klanten.
Tip 1: bedenk hoe vaak je een blog wil schrijven
Random blogs schrijven werkt vaak niet. Natuurlijk moet je het ijzer smeden als het heet is, oftewel, als je inspiratie hebt, maar dit betekent niet dat je de blogs dan gelijk moet plaatsen op je website. Om een goede stok achter de deur te hebben is het goed om voor jezelf te bedenken hoe vaak je een blog wil schrijven én publiceren. Wil je dit bijvoorbeeld iedere week doen of is één keer per maand voor jou voldoende?
Tip: als je wilt dat jouw blogs gaan werken voor je website is het raadzaam om een vaste frequentie aan te houden. Dus bijvoorbeeld iedere maandag een nieuwe blog publiceren of iedere maand op een vaste dag. Zo ziet Google ook dat jouw website regelmatig nieuwe content bevat.
Tip 2: plan tijd in om je blogs te schrijven
Nu je hebt bepaald hoe vaak je een blog gaat schrijven, is het ook goed om hier tijd voor in te plannen. Zomaar even tussendoor schrijven werkt vaak niet en kost je onnodig veel tijd. Daarom is het goed om tijd in te plannen om áán je bedrijf te werken. Ik plan zelf altijd een ochtend in de week in om een blog en content voor sociale media te schrijven.
Misschien denk je nu: “ja maar Renate, dan heb ik misschien helemaal geen inspiratie!” Maar uit ervaring weet ik dat het vaak gaat stromen én helpt om een blogplanning te hebben. Als je eenmaal een lijstje met blogtitels hebt, gaat het vaak vanzelf!
Tip 3: begin met een zoekwoordenonderzoek
Om die blogplanning te maken, moet je natuurlijk weten wáár je dan over gaat bloggen. Door een uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen, krijg je veel inzichten.
Denk aan:
- Waar zoekt jouw ideale klant naar in Google?
- Welke zoekwoorden en zoektermen hebben een hoog zoekvolume?
- Je ontdekt welke woorden en zinnen vaak gebruikt worden.
- Inzichten en nieuwe ideeën voor je blogs!
Een zoekwoordenonderzoek is voor mij altijd de basis van een goede blogplanning. Zo ga je namelijk niet ‘out of the blue’ bloggen, maar met een gerichte strategie. Je weet namelijk waar jouw klanten naar zoeken en welke zoekwoorden je het best kunt gebruiken.
Tip 4: maak een blogplanning
Als je een goed zoekwoordenonderzoek hebt, is het ‘appeltje-eitje’ om een blogplanning te maken. Maar hoe pak je dit nu aan?
- Maak een document aan in Excel
- Bepaal de frequentie en maak kolommen (blogtitel/ wanneer schrijven/ wanneer publiceren)
- Kijk in je zoekwoordenonderzoek welke woorden/zinnen goed scoren en bedenk waar je over kunt bloggen
- Probeer ook te kijken naar jouw klanten, waar hebben ze veel vragen over? Welke dingen hoor je vaak terug? Neem die onderwerpen ook op in je blogplanning.
Een zoekwoordenonderzoek is dus superhandig om gerichter én makkelijker te bloggen! Daarbij is het heel goed voor de vindbaarheid (SEO) van je website!
Tip 5: begin om een indeling te maken
Als je eenmaal weet waar je jouw blog over gaat schrijven is het handig om te beginnen met het indelen van je blog. Kijk welke subtitels je kan toevoegen om je blog op te bouwen, dat maakt het schrijven makkelijker.
Tip: doe vooral wat voor jou werkt! Ik ben zelf niet heel erg van de vaste templates, bij mij stroomt het vooral door te gaan schrijven. Gaandeweg ontstaat er een blog. Vind jij het juist wel fijn om alvast (sub)titels aan te maken, doe dit dan als leidraad om je blog op te bouwen.
Tip 6: maak je blog leuk om te lezen
Een blog met alleen maar tekst is vaak niet zo interessant om te lezen. Maak jouw blog leuk om te lezen en doorheen te scrollen door:
- Bijpassende foto’s en afbeeldingen toe te voegen
- Video’s toe te voegen, indien van toepassing
- Gebruik te maken van opsommingen en samenvattingen (mensen scannen graag)
Tip: als je foto’s of afbeeldingen van internet gebruikt, let dan altijd op dat je rechtenvrije foto’s gebruikt of betaalt voor de foto’s die je wil gebruiken.
Tip 7: sluit je blog altijd af met een samenvatting en call-to-action
Ga ervanuit dat mensen niet je hele blog aandachtig lezen, tenminste niet iedereen doet dit. Wat mensen vaak wél doen is scrollen naar de onderkant van een blog. Zorg er daarom voor dat je jouw blog eindigt met een samenvatting én goede call-to-action.
Samenvatting om goede blogs te schrijven
Yes, daar is ‘ie; mijn eigen samenvatting om goede blogs te schrijven.
- Bedenk hoe vaak je een blog wilt schrijven
- Plan tijd in om daadwerkelijk te schrijven, tijd aan je bedrijf besteden is belangrijk!
- Begin met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek
- Maak vervolgens een blogplanning
- Begin met een goede indeling en bedenk alvast subtitels
- Zorg dat je blog leuk is om te lezen
- Sluit altijd af met een samenvatting én call-to-action
Vind jij het schrijven van blogs toch lastig en lijkt het je fijn om te leren hoe je dit makkelijker doet? Download dan nu mijn Blog-schrijftemplate en ontdek hoe makkelijk jij voortaan jouw blogs schrijft! Inclusief handig werkboek vol tips.