“Sorry, we moeten de samenwerking even on-hold zetten” of “we hebben nu geen budget om gebruik te maken van jouw diensten”… Wellicht heb je dit vaker gehoord in de afgelopen maanden, want let’s face it; voor veel ondernemers is het lastig om klanten te krijgen in deze rare coronatijd.
Zichtbaarheid is het toverwoord om klanten te krijgen
Je zit met je handen in het haar, want hoe haal je nu nieuwe klanten binnen in deze gekke tijd? Staan jouw potentiële nog wel te springen om samen te werken of vind je ze gewoon niet? Ik neem je in deze blog graag mee met wat je (online!) kan doen om klanten te krijgen in deze coronatijd. Zichtbaarheid is het toverwoord! Als potentiële klanten je leren kennen en je expertise vertrouwen, komen ze vanzelf naar jou toe als ze je nodig hebben. En laat online nou de perfecte plek zijn om (vaak zonder kosten) zichtbaar te zijn!
1. Sociale media is socialer dan ooit
Nu het gros van Nederland het moet doen met een “kantoor” thuis, missen we het praatje tijdens de koffie. Daarom openen we onze apps op sociale media vaker dan ooit. De behoefte naar contact en verbinding met anderen is niet zomaar verdwenen. Ik zou zeggen; meng jezelf virtueel onder de mensen en maak connecties.
Door te laten zien wie je bent én vooral wat je doet, zul je merken dat je de juiste doelgroep aantrekt. Wat mij betreft is dit ontzettend belangrijk, tenminste wél als je online zichtbaar wilt zijn!
Tips om klanten te vinden via sociale media:
- Laat zien wie je bent en wat je doet door het delen van voorbeelden van je werk;
- Benut je sociale kanalen voor het promoten van je blogs en nieuwsbrieven;
- Ga de interactie aan: reageer bij (potentiële) klanten en andere ondernemers en reageer als iemand bij jouw berichten iets schrijft;
- Ontdek wat bij jou past: vind je het leuk om te vertellen tijdens IGTV’s of schrijf je liever oprechte posts? Probeer verschillende dingen uit en ontdek wat je ligt en waar je reacties op krijgt.
2. Zoek online netwerkmeetings
Netwerkmeetings zijn belangrijk om nieuwe connecties te maken, je gezicht te laten zien en je ‘pitch’ (verhaal) te oefenen. Je weet nooit van tevoren waar je een waardevol contact ontmoet en werkzaamheden uit haalt. Er zijn dan ook heel wat initiatieven bijgekomen sinds de crisis begon. Zo kun je nog steeds blijven netwerken, maar dan via een online platform zoals Zoom. Kijk bijvoorbeeld eens op Eventbrite en check op sociale media of er interessante online netwerkmeetings zijn.
3. Zorg dat je website SEO-proof is
Wist je dat mensen nu meer dan ooit op Google ‘rondhangen’? Ook jouw klanten gaan op de Google-tour om te zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Hoe fijn is het als ze dan op jouw website terechtkomen? Door je website SEO-proof te maken, zorg je dat jouw website vindbaar is op internet. Naast killer-websiteteksten is het belangrijk om een uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen, zodat je weet waar jouw klanten naar zoeken. Zo kun je je website optimaliseren, hoog ‘ranken’ en stromen de aanvragen via je website vanzelf binnen.
Tip: ga eens door de ogen van jouw klanten zoeken in Google. Wat zouden zij intoetsen als ze iemand zoals jij zoeken? Ben je zelf überhaupt vindbaar?
4. Wees creatief en kijk naar wat er wél kan
Misschien zijn de werkzaamheden die je normaal uitvoert tijdelijk niet mogelijk vanwege de coronamaatregelen. Denk aan die leuke workshops of 1-op-1 sessies met klanten. Nu je voorlopig niet naar een fysieke bijeenkomst of vestiging kan gaan, zijn er toch nog steeds veel dingen die wél mogelijk zijn. Ben je nog aan het begin van je ondernemerschap? Bedenk hoe je toch een portfolio opbouwt: vraag om recensies en deel deze via sociale media en je website. Gaat jouw online presentatie niet door? Giet het dan in een online training of workshop! Wees creatief en blijf kijken naar alles wat wél kan.
Tip: heb je tijd over? Ga bloggen! Blog over wat je doet en deel je kennis. Bloggen is niet alleen een goede manier om klanten te bereiken, het is ook nog heel goed wat betreft SEO. Je zorgt er namelijk voor dat mensen jouw website sneller vinden via je blogs.
5. Adverteren
Het blijft een ding, dat adverteren. Je probeert het eens en je ziet de aanvragen niet meteen binnenstromen. Maar ja, je hebt er wel geld in geïnvesteerd. Maar vergis je niet: het voornaamste doel van adverteren is je naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten. Het is niet noodzakelijk, maar ook dit is een middel om meer mensen te bereiken. Adverteren kan goed helpen om jouw challenge, webinar of programma bekender te maken.
Het draait allemaal om naamsbekendheid: hoe meer mensen weten wat je doet, hoe beter!
6. Ga samenwerken
Als de klanten niet staan te springen voor jouw deur (of in je mailbox) is het tijd voor actie! Kijk eens of er samenwerkingen zijn die ervoor zorgen dat je meer mensen bereikt. Zo werk ik samen met verschillende webdesigners, die mij inschakelen om teksten te schrijven. Als het rustiger is, neem ik even de tijd om contacten op te zoeken (en ja, dit kan ook digitaal of via telefoon). Ben jij coach? Wie weet kun je met andere coaches samenwerken om iets heel gaafs te lanceren. Blijf kijken naar samenwerkingen die jouw bedrijf een boost kunnen geven.
7. Geloof in jezelf en zet door!
Mijn laatste maar zeker niet minste tip is: blijf jezelf en geloof in jezelf. Door de oprechte connecties die ik maak, heb ik een bijzonder netwerk om mij heen gecreëerd. Mijn netwerk bestaat onder andere uit ondernemers waarmee ik kan sparren, kletsen en lachen.
Maak échte verbinding en geef niet op. Zo trek je de juiste klanten aan, die écht bij jou passen. Bovendien is ondernemen vanuit verbinding geen ‘marketingtruc’, het is namelijk wie bent!
Online zichtbaarheid begint met goede teksten. Maar dan wel met goede teksten die daadwerkelijk gevonden worden in Google! Als je jouw copywriting-skills naar een hoger niveau wilt tillen is mijn Teksttoppers Academie iets voor jou! Neem gerust contact met mij op als je vragen hebt of een keertje wilt sparren.