Het is natuurlijk leuk als je website er mooi uitziet, maar veel belangrijker is dat je website ook nog wat doet voor jouw bedrijf! Maar, hoe zorg je er dan voor dat jouw website die ideale klant bereikt en dat hij/zij óók nog een tijdje op jouw website blijft?
–> Door goede copywriting toe te passen.
Echt waar: een website valt of staat met goede inhoud, niet alleen met een mooi design. Om je daarbij een eind op weg te helpen, geef ik je 8 copywritingtips voor je website.
1. Weet wie je doelgroep is
Jouw website is niet voor iedereen, want jouw dienst of product is dat ook niet. Voordat je gaat schrijven, moet je dus eerst weten voor wie jouw website wél is.
- Wie is jouw droomklant?
- Wie is jouw lezer?
- Welke problemen en uitdagingen heeft hij?
- Waarom kan jouw website hem helpen?
Zorg dat je een heel goed beeld hebt van jouw doelgroep. Dan pas weet je wát je moet schrijven en in welke tone of voice. Goede copywriting is gericht op je droomklant. Schrijf je voor iedereen? Dan spreek je niemand aan.
2. Schrijf altijd voor je lezers
De beste websiteteksten zijn afgestemd op de lezer, niet op de zoekmachines. Ga dus niet geforceerd met zoektermen strooien in je teksten, maar pas ze op een natuurlijke manier toe. Zodra jouw lezers merken dat een tekst niet voor hen geschreven is maar voor Google, haken ze af. Zonde!
3. Verdeel je teksten in alinea’s
Een grote lap tekst is onoverzichtelijk en schrikt je lezer af. Verdeel je teksten daarom in alinea’s, elk van een paar zinnen lang. Elke alinea bevat een nieuw element van je tekst, wat zorgt voor overzicht en de witregels tussen de alinea’s geven rust en maken je tekst makkelijker te scannen.
4. Maak gebruik van titels
Zoekmachines houden van goed gestructureerde webpagina’s. Daarom raad ik het gebruik van titels, zoals H1, H2 en H3. Deze header tags geven aan wat de titel en tussenkopjes op je pagina zijn. De titel van je pagina geef je een H1-titel, tussenkopjes geef je een H2-titel. Als je een opsomming maakt en bij elk punt een toelichting geeft, kun je bij alle punten een H3-titel gebruiken.
Door header tags te gebruiken, maak je het voor je lezers in een oogopslag duidelijk waar jouw verhaal over gaat en of de informatie relevant voor ze is. Maar ook zoekmachines zijn gek op heading tags, omdat ze structuur geven aan een pagina en duidelijk maken waar het over gaat.
5. Gebruik actieve zinnen
Passieve zinnen zijn vaak omslachtig, wat meer afstandelijk en minder levendig. Meestal zijn ze ook langer dan nodig. Actieve zinnen vertellen wat het onderwerp doet en maken daarmee je verhaal sterker. Vergelijk maar eens:
“Anne laat de honden vier keer per dag uit.” (actief)
“De honden worden vier keer per dag uitgelaten.” (passief)
Gebruik zoveel mogelijk actieve zinnen, vermijd ‘zullen’, ‘worden’, ‘hebben’ en ‘zijn’ als hulpwerkwoorden en maak de zinnen niet langer dan nodig. Zo houd je de vaart erin en houd je de aandacht van je lezer vast.
6. Vermijd jargon
Jargon – oftewel vaktaal – frustreert je websitebezoeker. Een websitebezoeker is meestal niet thuis in jouw vakgebied en dus ook niet in de bijbehorende taal. Door jargon te gebruiken, maak je het moeilijk om informatie te vinden. Je bezoeker is jouw website waarschijnlijk met bepaalde woorden in het achterhoofd aan het scannen of lezen. Als je dan in onbegrijpelijke taal ‘praat’ maak je jouw teksten niet toegankelijk. Jargon creëert drempels bij de vindbaarheid van informatie, maar kan ook zorgen voor een dalend vertrouwen van je bezoeker, omdat hij niet begrijpt wat hij leest.
Tip: schrijf jij juist voor vakgenoten? Dan kun je juist wel jargon gebruiken om je expertise te laten zien.
7. Optimaliseer afbeeldingen
Niet alleen de teksten, ook de afbeeldingen op je website worden door de zoekmachines bekeken en helpen dus ook mee voor de zoekresultaten. Het optimaliseren van je afbeeldingen zorgt voor een betere kwaliteit én vindbaarheid van je website.
- Zorg voor een duidelijke, passende bestandsnaam van je afbeeldingen.
‘IMG_034.jpg’ is dus niet zo handig als bestandsnaam, ‘copywriting-tips.jpg’ wél.
· Gebruik alt-tags om je afbeeldingen te beschrijven.
De alt-tag is de tekst die wordt toegevoegd aan een afbeelding, wanneer de afbeelding niet kan worden geladen. Het zorgt ervoor dat zoekmachines kunnen ‘lezen’ wat er op de afbeelding staat. Het is een fantastische plek om gerelateerde zoekwoorden te plaatsen en zo de vindbaarheid van je site te verhogen.
· Plaats je afbeeldingen bij de relevante stukken tekst.
Afbeeldingen moeten passen bij de tekst en deze aanvullen. Zoekmachines bepalen namelijk de relevantie en inhoud van je afbeeldingen op basis van de context van alles wat er in de buurt staat.
· Verklein je afbeeldingen
De bestandsgrootte van je afbeeldingen heeft invloed op de laadtijd van je website: hoe groter het bestand, hoe langzamer je website laadt. Dat is nadelig voor de SEO-resultaten van je website. Verklein je afbeeldingen dus tot de resolutie die nodig is voor de ruimte die je afbeeldingen innemen in je teksten.
8. Zorg voor een duidelijke call-to-action
Wat wil je dat je lezer doet als hij jouw tekst heeft gelezen? Wil je dat hij contact opneemt? Een andere pagina van je website bezoekt? Zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief?
Vertel het je lezer en maak het hem makkelijk! Zorg voor duidelijke doorkliklinks, buttons of inschrijflinks. Hoe duidelijker je bent in wat je wilt dat je lezer nu doet en hoe makkelijker je dat maakt, hoe groter de kans dat hij dat ook doet.
Vind je het lastig om goede teksten voor je website te schrijven of wil je advies over jouw huidige website? Kijk dan eens naar mijn Teksttoppers Academie.