Wil jij zelf aan de slag met een zoekwoordenonderzoek, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Dat begrijp ik, want er is zo ontzettend veel te vinden op internet en ondertussen weet je nog niet waar je moet beginnen. Is een betaalde tool nodig of kan je aan de slag met een gratis tool? In deze blog vertel ik over acht gratis tools, die je kunt gebruiken voor jouw onderzoek!
Wat heeft een zoekwoordenonderzoek te maken met uiteten gaan?
Weet jij wat een zoekwoordenonderzoek te maken heeft met uiteten gaan?
Stel, je wilt vanavond lekker uiteten in Den Haag. Om uit te zoeken welke restaurants er allemaal zijn, ga je op zoek. Vervolgens open je Google en toets je in: restaurant Den Haag. Laten we eerlijk zijn: ga jij vijf verschillende pagina’s af of is de kans groter dat je klikt op één van de websites op de eerste of tweede pagina….?
Newsflash: de meeste mensen houden niet van scrollen en te lang zoeken. Ze klikken negen van de tien keer de websites op de eerste pagina aan. Grote kans dat dit websites zijn die gebruik maken van zoekmachineoptimalisatie! Door de juiste zoekwoorden en zoektermen toe te voegen aan de tekst, zorg je dat je beter gevonden wordt in Google. Maar hoe ga je dit nu aanpakken?
Een zoekwoordenonderzoek helpt om de juiste zoekwoorden te vinden
Eerlijk is eerlijk; een goed zoekwoordenonderzoek kost tijd en aandacht. Het is geen ‘quick fix‘ methode, je moet je er echt in verdiepen. Ook is het afhankelijk waarvoor je een zoekwoordenonderzoek doet; is dit om webpagina’s te optimaliseren of wil je een goede blogstrategie opzetten op basis van populaire zoekwoorden? Een zoekwoordenonderzoek helpt om de juiste zoekwoorden te vinden. Gelukkig zijn er heel wat tools die je gratis kunt gebruiken of proberen als je zelf een zoekwoordenonderzoek wilt doen. Ik ga er acht uitlichten in deze blog.
1. Google Keyword Planner – gratis tool voor zoekwoordenonderzoek
De Google Keyword Planner is een gratis tool van: (je raadt het al) Google. Zorg ervoor dat je een account aanmaakt voor je ermee aan de slag gaat. Je kunt verschillende zoektermen invoeren en vervolgens zie je een hele rij met zoektermen, zoals je ziet geeft Google zelf al suggesties. Daarnaast kan je met deze gratis tool zoekvolumes vergelijken.
Het nadeel van de keyword planner is dat de zoekvolumes nogal grof geschat zijn (bijv. tussen de 1K en 10K per maand). Toch kun je hier zeker waardevolle informatie uithalen.
2. Ubersuggest
Ubbersuggest van Neil Pattel is een hele fijne tool die, net als de keyword planner, ook zoekvolumes en suggesties laat zien. Daarnaast kun je hier grafieken bekijken, zoals in het bovenstaande voorbeeld. Ik heb zelf het idee dat de data in deze gratis tool niet altijd helemaal up-to-date is, toch kun je hier veel gegevens uit halen.
3. Google
Onderschat niet hoeveel informatie je uit Google zelf kunt halen! Kijk bijvoorbeeld eens naar de suggesties die Google geeft als je jouw gewenste zoekterm intoetst. Wie weet staan er wel hele waardevolle (long term) zoekwoorden tussen!
Tip: vergeet niet om ook onderaan Google te kijken.
4. Answer the public
Ik vind deze visuele gratis tool heel fijn om te gebruiken als ik een zoekwoordenonderzoek ga doen. Answer the public laat geen zoekvolumes zien, maar geeft vooral ideeën om je zoekwoorden langer te maken. Zo kun je op nieuwe zoektermen komen, waardoor je nieuwe inspiratie krijgt. Het is een hele interessante tool, dat zeker de moeite waard is!
5. Keyword Shitter
Een iets wat aparte naam, maar ook de Keyword Shitter is een hele handige tool om toe te voegen aan je lijstje! Als het ware krijg je een bulk aan suggesties voor zoekwoorden en zoektermen. Zo kun je zelf een selectie maken van interessante woorden! Zeker als je een goede blogstrategie wilt maken, kan deze tool handig zijn.
6. Yoast
De meeste mensen kennen Yoast vooral als plug-in, die geïnstalleerd is op menig website. Maar je kunt meer met Yoast doen, zoals de Yoast Google Suggest Expander. Je kunt hier zoekwoorden invoeren, waarna de tool suggesties geeft om er een langere zoekterm van te maken.
7. Google Trends
Google Trends is één van mijn favoriete tools als ik een zoekwoordenonderzoek doe! Deze tool laat geen zoekvolumes zien, maar geeft wel inzicht in de populariteit per geselecteerde periode. Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken of een zoekterm in een bepaalde maand heel populair is. Dit kan handig zijn met bloggen. Ook kun je inzicht krijgen of een zoekterm geschikt is om in je webteksten te verwerken, als je ziet dat de populariteit vrij stabiel is. Je kunt zelfs meerdere zoekwoorden vergelijken. Door de getoonde grafieken, maak je het ook nog eens visueel.
8. KWFinder van Mangools – betaalde tool, maar mét een gratis proefversie
KW Finder is mijn favoriete tool op het gebied van zoekwoordenonderzoek, inmiddels werk ik ook met de betaalde versie. KWFinder biedt nauwkeurige zoekvolumes en je kunt zelfs checken hoe jouw eigen website ‘ervoor staat’. Dit is een betaalde tool, maar je kunt gebruik maken van een gratis proefversie, daarom wilde ik deze tool toch in het rijtje noemen.
Zelf een zoekwoordenonderzoek doen?
Wil jij zelf een zoekwoordenonderzoek doen of laat je het liever aan iemand anders over? Ik heb inmiddels honderden zoekwoordenonderzoeken uitgevoerd en heb een hele fijne, eigen werkwijze. Als geen ander weet ik hoeveel er op je afkomt met al die (gratis) tools die er te vinden zijn op internet. Ik hoop dat je met de bovenstaande tips aan de slag kunt! Natuurlijk kun je mij ook een e-mail sturen als je het allemaal maar ‘gedoe’ vindt, ik help je graag.
Speciaal voor andere tekstschrijvers/copywriters en schrijvende VA’s heb ik de workshop zoekwoordenonderzoek in elkaar gezet. In 1,5 uur neem ik je stap voor stap mee in mijn wereld. Ik leg door middel van een praktisch stappenplan uit hoe jij zelf een zoekwoordenonderzoek voor jouw klanten doet. Om alles nog even rustig na te lezen, ontvang je bovendien mijn werkboek erbij. Interesse? Klik dan even hier voor meer informatie.