‘Super fijn Renaat, nu weet ik waarom ik een zakelijke blog moet beginnen, maar waar moet ik nu over gaan bloggen?’
Dit was één van de reacties die ik kreeg na aanleiding van mijn vorige blog over zakelijk bloggen. Daarom neem ik je in deze blog nog een stapje verder mee in het ‘avontuur’ van zakelijk bloggen: ‘10 tips om jouw zakelijke blog eruit te laten knallen’
Eén van mijn motto’s, waar ik stellig in geloof is: sharing = caring. Kennis delen is altijd een goede manier om contact te maken met jouw volgers of potentiële klanten.
10 Tips voor jouw zakelijke blog
1. Schrijf over een onderwerp waar je veel over kan vertellen
Wanneer je schrijft over een onderwerp waar je veel over kan vertellen, gaat het schrijven je makkelijker af. Als jij je bijvoorbeeld specialiseert in kinderkleding, is het leuk om te bloggen over het hele proces, van inkoop tot verkoop. Ook kun je de nieuwste trends uitgebreid delen in een blog. Zomaar een voorbeeld: kies dus een onderwerp wat bij jou past.
2. Leg de nadruk niet alleen op de promotie van jouw bedrijf of product
Oké, je hebt eindelijk een onderwerp gekozen en je begint met bloggen. Natuurlijk wil je jouw dienst of product promoten, maar leg daar niet de nadruk op. De kunst is om interesse te wekken, zonder ‘pusherig’ over te komen.
3. Gebruik niet teveel dure woorden, oftewel vakjargon
Uiteraard begrijp jij alle ins en outs in jouw vakgebied en gebruik je regelmatig vakjargon. Ga er niet vanuit dat jouw lezers dat ook begrijpen! Gebruik dus niet teveel dure woorden en maak je tekst begrijpelijk en leesbaar voor iedereen.
4. Zorg dat jouw zakelijke blog een persoonlijke twist heeft
Deze tip vind ik heel belangrijk. Persoonlijkheid is voor mij, als tekstschrijver, heel belangrijk. Ik vind het heel belangrijk om met mijn opdrachtgevers samen te zorgen dat de teksten en blogs aansluiten bij de visie van het bedrijf. Zo is het ook met jouw blog: maak er geen zakelijke tekst van, maar geef jouw blog een persoonlijke twist door te schrijven alsof je aan het praten bent.
5. Kruip in de huid van jouw doelgroep, oftewel jouw lezers
Denk bij het schrijven niet aan alles wat jij interessant vindt, maar kruip in de huid van een lezer uit jouw doelgroep. Wat willen jouw potentiële klanten van jou weten? Waar kan jij jouw volgers over informeren en enthousiast maken?
6. Kies voor een pakkende titel en intro
Denk alvast een stapje verder, kies een pakkende titel en zorg ervoor dat jouw intro origineel is én eruit springt!
7. Wees origineel & creatief!
Over het onderwerp waar jij over gaat bloggen zijn waarschijnlijk al honderden, of misschien wel duizenden, blogs geschreven. Wees origineel en creatief.
8. Schrijf jouw blogs wanneer je inspiratie hebt
Schrijf jouw blogs als je inspiratie hebt! Hoe fijn is het om een bestand achter de hand te hebben met blogs. Zo kun je het delen van content verspreiden en het kost je minder tijd en moeite. Je moet het ijzer smeden als het heet is .
9. Eindig je blog met een call-to-action
Zonder te veel promotie voor jezelf te maken, kun je toch afsluiten met een call-to-action. Wek de interesse van de lezers om meer over jou en jouw bedrijf te willen weten.
10. Maak gebruik van zoekwoorden
Dit is een belangrijke tip voor jouw zakelijke blog, maar wel een specifieke. Juist op dit punt word ik regelmatig als tekstschrijver benaderd. Een blog schrijven is belangrijk, maar je wilt ook goed gevonden worden op google. Het posten van blogs op jouw website is al een goede stap in de richting! Door zoekwoordenonderzoek te doen en deze op de juiste manier in jouw blog te verwerken, vergroot je de kans om beter gevonden te worden op Google!
Hopelijk heb ik je een beetje op weg kunnen helpen met mijn ’10 tips om jouw zakelijke blog eruit te laten knallen’. Wil jij het zakelijk bloggen echt goed aanpakken, denk dan ook aan:
- Structuur & regelmaat (een contentkalender helpt je zeker om dit helder te krijgen)
- Spelfouten zijn een no-go
- Goede zinsopbouw maken
- SEO optimalisatie
Wil je meer tips of vind je het schrijven van een goede zakelijke blog toch lastig? Neem gerust contact met mij op. Samen met jou bespreek ik jouw doelen en de activiteiten van jouw bedrijf. Door o.a. een zoekwoordenonderzoek toe te passen, zorg ik dat de juiste zoekwoorden in jouw blog naar voren komen. Zo zit het SEO-technisch zeker goed jouw blog .