Ik denk dat het september was… Mijn telefoon ging, zoals zo vaak, en ik kreeg een enthousiaste dame aan de lijn. Ze had mijn website bekeken, nadat ze mij via LinkedIn had gevonden. Enthousiast als ze was, vroeg ze mij ‘het hemd van het lijf’ en we hadden een leuk gesprek. Vervolgens maakte ik een offerte voor het schrijven van nieuwe teksten voor haar website. Al vrij snel ontving ik een akkoord, we zouden aan de slag gaan!
Twee weken later…
Twee weken later zouden we in ‘real life’ kennismaken, tot ze me een paar dagen ervoor belde. Ze had besloten om een cursus te volgen, een cursus ‘schrijf je eigen verhaal’. Ze had het idee dat dit haar zou helpen om concreet te krijgen welke boodschap ze nou eigenlijk wilde delen. Natuurlijk begrijp ik dat en ik ben ook van mening dat het altijd goed is om jezelf te blijven ontwikkelen. Daarom wilde ze de webteksten even uitstellen, geen probleem.
Toen voelde ik het al en ik vroeg me af: ga ik haar nog terugzien?
Een maand later…
Tijdens een afspraak voelde ik mijn telefoon al een paar keer trillen en toen ik na afloop mijn voicemail afluisterde, was het deze dame. Ze was klaar met de cursus ‘schrijf je eigen verhaal’ en eigenlijk was ze tot de conclusie gekomen dat ze haar boodschap duidelijk had. Surprise: ze vond dat ze deze teksten eigenlijk wel voor haar website kon gebruiken, want ze had nu al in deze training geïnvesteerd en tja, ze had haar boodschap nu toch helder?
Eigenlijk had ze mijn hulp niet meer nodig.
Mooie teksten zijn geen copywritingteksten
Ik ben een groot voorstander van iemands eigen verhaal en ik werk met heel veel mensen samen die écht heel goed kunnen schrijven. Dat moedig ik ook altijd aan, vaak laten ze mij de teksten dan checken en ‘SEO-proof’ maken.
Door jouw eigen woorden te gebruiken, maak je een tekst persoonlijk en dat kan in je voordeel werken. Maar als je een goede webtekst wil schrijven, schrijf je niet voor jezelf….
Je schrijft voor de mensen die je wil bereiken en daar gaat het vaak ‘fout’. Het delen van jouw eigen verhaal is heel mooi en ik zou het zeker in de webteksten verwerken. Maar het gaat jouw product, aanbod of dienst er niet mee verkopen! Daar moet een genuanceerde tekst van gemaakt worden, die subtiel zorgt voor een ‘call-to-action’, zonder dat het opvalt. Begrijp je het nog? 😉
En dát is copywriting, daar heb ik mijn beroep van gemaakt en ik durf, zonder hoog van de toren te blazen, te zeggen dat ik er écht goed in ben. Iedere week ontvang ik weer dolblije en enthousiaste reacties van ondernemers en bedrijven die ik heb geholpen. Waarvan ik hoor dat ze zo opgelucht zijn dat ik, vaak binnen een week, op ‘papier’ heb gekregen waar zij al zo lang mee worstelen…. En het belangrijkste is, dat die websites ook beter gevonden worden in Google, dat die websites écht betere klanten aantrekken.
Met alleen ‘leuk schrijven’ ga je er niet komen
Want laten we eerlijk zijn: iedere ondernemer wil toch klanten bereiken via de website? Je wilt toch dat mensen enthousiast worden en op die knop drukken? Of het nu gaat om iets verkopen of om een kennismakingsafspraak te plannen. Met alleen ‘leuk schrijven’ ga je er niet komen. Maak het jezelf gemakkelijk en besteed dit uit aan een goede en kundige copywriter. Wil je het toch zelf leren? Investeer dan in goede begeleiding, zodat je leert hoe je zelf goede webteksten schrijft. Want copywriting is niet alleen maar ‘een goed verhaal schrijven’. Het is zoveel meer dan dat en het vergt tijd, oefening en creativiteit om een goede (sales)tekst te schrijven.
Wist je dat het laten schrijven van webteksten helemaal niet zo duur is als je denkt? Vanaf € 150,- per webpagina kun je al een begin maken. En realiseer dat dit een investering is en juist geld gaat opleveren, net zoals een mooie en goed functionerende website.
Natuurlijk sluit ik zelf ook af met een call-to-action, want ik leg heel graag uit hoe ik precies werk en waar ik jou mee zou kunnen helpen. Neem je contact met me op als je meer wilt weten?