Al een uur zit je achter je laptop om nieuwe teksten voor je website te schrijven, je typt een paar zinnen en drukt vervolgens toch weer op de backspace knop. Een nieuwe poging dan maar… Ook de volgende zin loopt niet helemaal lekker. Je vindt het enorm lastig om die passie die je voelt in woorden te brengen en dan het liefst ook nog zo dat jouw ideale klant een gevoel van herkenning krijgt. Toch lukt het je niet en tot jouw grote ergernis schuif je het maar weer voor je uit. Herkenbaar?
Nieuwe teksten voor je website
Misschien heb je al een website en zijn de teksten verouderd of wellicht ben je bezig om een nieuwe website te (laten) maken. In ieder geval vind je dat het tijd is om nieuwe teksten op je website te plaatsen. Je dacht: “dat doe ik wel even” of wellicht kun je het zelf wel, maar kan je de tijd niet vinden om te beginnen met schrijven. Heel veel ondernemers lopen hier tegen aan!
Ben je zelf al bezig geweest om webteksten te schrijven, maar heb je ze toch nog niet geplaatst?
Als tekstschrijver hoor ik het heel vaak! Veel ondernemers geven aan dat:
- de door jou geschreven webteksten niet goed genoeg zijn;
- je moeite hebt om de juiste woorden te vinden;
- geen idee hebt hoe je zoekwoorden in je webteksten verwerkt;
- je goed gevonden wilt worden in Google, maar de kennis mist om dit voor elkaar te krijgen.
Hoe schrijf je een goede webtekst?
Deze vraag krijg ik heel vaak: hoe schrijf je nou een goede webtekst? Helaas is er niet één simpel trucje dat je kunt toepassen, een goede webtekst is opgebouwd in verschillende stappen. Je begint altijd bij de basis en moet deze vragen beantwoorden vóór je begint met schrijven:
- Voor wie schrijf je eigenlijk? Wie is jouw ideale klant?
- Wat is het doel van jouw website?
- Welke ‘call-to-action’ ga je plaatsen op je website?
- Waar zoekt jouw ideale klant naar in Google?
- Ga je schrijven vanuit jezelf (ik/wij) of alsof de tekst over jouw bedrijf geschreven is?
- Wil je een formele tekst (u) of spreek je de lezer op een informele manier aan (jij)?
Als je deze dingen inzichtelijk hebt, ben je al een heel eind!
Webteksten uitbesteden of zelf schrijven?
Nadat je al uren bezig bent, ga je jezelf misschien de volgende vraag stellen: “ga ik het schrijven van mijn webteksten uitbesteden of ga ik het toch zelf schrijven?”
Dit is een vraag die jij alleen zelf kunt beantwoorden. Net als het laten maken van een mooie website of een logo is het laten schrijven van webteksten ook een investering die jouw bedrijf alleen maar ten goede komt! Als je merkt dat het jou heel veel tijd en moeite kost, kan het een goed idee zijn om het schrijven van je webteksten uit te besteden aan een tekstschrijver.
Het is natuurlijk een heel fijn gevoel dat iemand met veel zorg bezig is om jouw webteksten te schrijven. Bedenk jezelf dat jouw website je online visitekaartje is en je maar één keer een eerste indruk kunt maken. Als er teksten op je website staan die niet aansporen tot actie of niet laten zien wat jij eigenlijk te bieden hebt, haken die klanten wellicht af. Zonde toch?
Het voordeel van een (SEO) tekstschrijver
Als je besluit om het schrijven van je webteksten uit te besteden, zorg er dan voor dat je kiest voor een tekstschrijver die gespecialiseerd is in SEO (vindbaarheid in Google). Het voordeel van een SEO tekstschrijver is:
- door een uitgebreid zoekwoordenonderzoek weet je welke zoekwoorden passen bij jouw bedrijf/aanbod;
- de teksten worden geschreven zoals Google het graag ziet;
- foutloze teksten op je website;
- jouw passie en expertise wordt op de juiste manier overgebracht;
- vlotte zinnen die fijn zijn om te lezen;
- een logische opbouw die eindigt met jouw call-to-action.
Schrijf jij jouw webteksten toch liever zelf? Probeer de bovengenoemde punten dan mee te nemen in jouw schrijfproces en vraag gerust om advies als je even vastloopt. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om alleen het zoekwoordenonderzoek uit te besteden, zodat je alvast een voorsprong hebt en weet waar jouw klanten naar zoeken!
Denk je: ik ben he-le-maal klaar met die backspace knop en mijn eigen twijfels over de webteksten die ik heb geschreven: stuur me gerust eens een vrijblijvend berichtje! Ik kijk graag een keer met je mee.