Eerder deed ik onderzoek onder mijn volgers op Instagram, ik was benieuwd hoeveel van mijn volgers (waaronder een groot deel ondernemers) een nieuwsbrief versturen. Wat bleek; heel veel ondernemers gaven aan dat ze (nog) geen nieuwsbrief versturen. Om verschillende redenen:
- Ik weet niet hoe ik een nieuwsbrief start
- Hoe kom ik aan nieuwsbriefinschrijvingen?
- Met welk systeem kan ik het beste een nieuwsbrief versturen?
Starten met een nieuwsbrief
Ik wil je adviseren om eerst goed na te denken waarom je een nieuwsbrief gaat versturen, wat je gaat vermelden en hoeveel nieuwsbrieven je gaat versturen. Is dat 1x per week, 1x per maand of vaker?
Vanwege de AVG wetgeving ben je verplicht om je een aan aantal regels te houden, je mag niet zomaar iemand op jouw mailinglijst zetten. De ontvanger moet akkoord gaan om jouw nieuwsbrief te ontvangen en ook hoe vaak. Let er dus altijd goed op dat mensen zich vrijwillig aanmelden voor je nieuwsbrief. Maak het daarnaast ook gemakkelijk om je weer af te melden.
Er zijn verschillende e-mailmarketingsystemen waar je mee kunt starten. Het is een kwestie van uitzoeken welk systeem bij jou en jouw bedrijf past. Je kunt kiezen voor een gratis systeem, waarbij de opties vaak beperkter zijn. Maar er zijn uiteraard ook veel goede systemen waar je een maandelijks bedrag voor betaalt en veel mogelijkheden hebt.
Het is altijd even zoeken welk systeem je fijn vindt werken, ik heb ook meerdere e-mailmarketingsystemen gebruikt en vanuit daar mijn keuze gemaakt voor het bovengenoemde systeem. Ga op onderzoek uit en probeer het gewoon eens, zo ontdek je vanzelf welke software prettig werkt voor jou.
Wat zet je in een nieuwsbrief?
Bedenk van tevoren welke boodschap je gaat verspreiden. Wil je een dienst of product promoten, komt er een verandering aan of wil je meer naamsbekendheid creëren?
Zorg altijd voor een pakkende titel, want zeg nou zelf, zou jij een nieuwsbrief openen waar staat: ‘Nieuwsbrief Van Idee Naar Tekst’?
Misschien zou je wel getriggerd worden om mijn nieuwsbrief te openen als er in de titel staat: ‘Benieuwd of ik jou ook kan helpen met het starten van een nieuwsbrief?’. Of misschien nog persoonlijker: ‘Hee Renate, binnenkort een keer koffie drinken?’.
Ik vind interactie heel belangrijk, zorg dat je het persoonlijk houdt en dat je ook écht wat te melden hebt. In de eerste alinea zet je een goede binnenkomer waarmee je direct interesse wekt. Ik vind het zelf altijd fijn als er een afbeelding of persoonlijke foto in een nieuwsbrief volgt, dat breekt de tekst een beetje.
Richt je tot je doelgroep en volgers en bedenk wat zij graag willen horen van jou. Heb je een nieuwe blog geschreven of wil je dat mensen doorklikken naar je website? Vergeet dan niet om een link te plaatsen, zodat mensen ook daadwerkelijk door kunnen klikken.
Probeer je nieuwsbrief te eindigen met een (subtiele) call-to-action en maak het gemakkelijk om contact met je op te nemen. Zorg bijvoorbeeld dat je geen no-reply e-mailadres gebruikt, maar zorg dat mensen kunnen antwoorden en nodig ze ook uit om dat te doen.
“Een goede nieuwsbrief lijkt niet op een nieuwsbrief”
Pas geleden zei één van mijn collega-ondernemers: “Een goede nieuwsbrief lijkt niet op een nieuwsbrief”. Dat zette mij aan het denken. Inderdaad, het is toch veel leuker om een goed verhaal of écht goede tips te ontvangen dan een hele commerciële nieuwsbrief vol aanbiedingen?
Toch vind ik wel dat je vooral moet doen wat bij jou en jouw bedrijf past. Verkoop jij producten en heb je maandelijks nieuwe aanbiedingen? Plaats deze dan vooral in je nieuwsbrief, wellicht kun je door een persoonlijke inleiding toch zorgen dat je nieuwsbrief niet té commercieel overkomt.
Hoe bouw je een mailinglijst op?
Er zijn heel veel manieren om te zorgen dat mensen zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief, toch vinden veel ondernemers het moeilijk om een mailinglijst op te bouwen.
Salesfunnels
Er zijn veel ‘salesfunnels’ die zorgen voor een groei in aanmeldingen op je nieuwsbrief. Bekijk vooral of een salesfunnel bij jouw manier van ondernemen past. Zo kun je bijvoorbeeld een ‘weggever’ starten. Je vraagt mensen zich aan te melden voor je nieuwsbrief en als dank stuur je een gratis e-book met tips. Ook kun je een gratis challenge organiseren en vragen of mensen jouw nieuwsbrief willen ontvangen. Zo zijn er tal van mogelijkheden om in een korte tijd veel aanmeldingen te krijgen. Bedenk of deze manier bij jou past.
Aanmelden op je nieuwsbrief via je website
Zorg dat je op een duidelijke plaats op je website een aanmeldgedeelte maakt, waarmee mensen zich gemakkelijk kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief. Zorg voor een duidelijke boodschap en zorg dat je erbij zet hoe vaak je een nieuwsbrief stuurt. Dit aanmeldingsformulier kun je koppelen aan je e-mailmarketingsysteem, zodat je zelf geen omkijken hebt naar aanmeldingen.
Aanmelden op je nieuwsbrief via social media
Promoot je nieuwsbrief regelmatig via je social media kanalen. Ook kun je zelfs een aanmeldbutton maken via je zakelijke Facebook pagina. Deze koppel je gemakkelijk aan je e-mailmarketingsysteem.
Maak er een aantrekkelijke post van. Dus niet: ‘Meld je aan voor mijn nieuwsbrief’. Maar plaats er een leuk verhaal om heen en vertel kort wat je hebt gedeeld, zodat je de interesse wekt van je volgers en ze zich ook daadwerkelijk willen aanmelden.
Plaats een link in je e-mailhandtekening en onder artikelen
Door een subtiel linkje in je e-mailhandtekening te plaatsen, maak je het nog gemakkelijker om aanmeldingen te krijgen voor je nieuwsbrief.
Ook onder artikelen of blogs op je website kun je een aanmeldvak creëren. “Vond je dit artikel ook zo interessant om te lezen? In mijn nieuwsbrief deel ik vaker exclusieve artikelen en tips, klik hier om je aan te melden”
Meet je resultaten
In ieder e-mailmarketingsysteem kun je de resultaten meten.
- Wie heeft je nieuwsbrief geopend en wie niet?
- Op welke linkjes is er geklikt?
- Op welke tijdstippen is de nieuwsbrief geopend?
- Zijn er afmeldingen, zo ja, zijn dit meerdere in 1x?
Zomaar een paar voorbeelden. Meet je resultaten en speel daar op in. Heb je positieve reacties ontvangen op je nieuwsbrief? Deel dit vooral op je social media!
Zorg dat je nieuwsbrief bij jouw bedrijf past
Het aller-allerbelangrijkste vind ik dat je nieuwsbrief ook écht bij jouw bedrijf past. Ben jij in al je communicatie heel commercieel en direct in je verkopen? Voer dit dan vooral door in je nieuwsbrieven, jouw klanten en volgers waarderen dit in je.
Ben je, net als ik, erg persoonlijk en hou je van storytelling? Laat dit ook in je nieuwsbrieven terug komen. Zorg daarbij wel dat je een duidelijke call-to-action plaatst, op een manier die past bij jou.
Wil je meer schrijf- en SEO tips ontvangen? Ontvang dan mijn gratis SEO-werkboek vol praktische tips om direct mee aan de slag te gaan.