“Ik heb veel geld gestoken in mijn website, maar er gebeurt heel weinig! Ik ben onvindbaar in de zoekmachines en eigenlijk krijg ik bijna nooit aanvragen via mijn website” zei een klant vorige maand.
Als ik een euro had gekregen voor alle keren dat ik iets soortgelijks heb gehoord, was mijn potje aardig vol ;-). En weet je? Zo raar is het niet, want als ondernemer ben je vooral goed in het werk dat jij doet voor je klanten. Je hoeft niet overal iets vanaf te weten, zo is het ook met je website. Maar hoe komt het eigenlijk dat zo veel websites onvindbaar zijn in Google? Waarom levert jouw website niet genoeg aanvragen op?
Mijn website levert geen klanten op
Eigenlijk heeft ieder bedrijf, of iedere ondernemer wel een website. Onmisbaar, als je het mij vraagt. Want kijk maar eens naar jezelf: als je een pizza wil bestellen, of je zoekt iemand om jouw huis te schilderen, ga je naar Google. Je toets je hulpvraag in, bekijkt de websites die naar boven komen en je maakt een keuze.
Bekijk jij de websites die op pagina 10 staan? Lees jij door als je op een website komt die onduidelijk, onsamenhangend en ‘saai’ oogt? Ik denk het niet. Mensen willen snel een antwoord op hun vraag. Zo gaat het ook met jouw potentiële klanten, die aan het zoeken zijn op internet.
Tips om de teksten op je website te laten werken
1. Zorg voor een goede opbouw van de teksten: creëer herkenning en laat door middel van je teksten zien dat je jouw klant begrijpt.
2. Wees concreet: omschrijf duidelijk wat jij biedt, wat er allemaal in een pakket zit en wat het kost.
3. Maak het je klant gemakkelijk: zorg dat het makkelijk is om jouw product te kopen of om jouw dienst aan te vragen. Dit kan je doen voor een goede call-to-action te plaatsen.
4. Zorg voor een goede call-to-action: een call-to-action (CTA) kan bestaan uit een button waarbij je klant direct een mail naar je stuurt, jouw product kan kopen of een afspraak kan inplannen. Zorg dat je CTA opvalt, door een gekleurde button te gebruiken of in een opvallend blok te plaatsen.
5. Plaats de teksten in blokken: hele lappen tekst op je website zijn niet aan te raden. Mensen gaan dit niet lezen. Om toch genoeg woorden te plaatsen, kun je de tekst in blokken verdelen, met afbeeldingen/foto’s ertussen.
6. Maak gebruik van interne links: zorg dat de teksten op je homepage een samenvatting zijn van jouw diensten of producten. Maak gebruik van interne links naar je ‘salespagina’ waar meer uitleg staat. Interne links zijn daarnaast nuttig voor de SEO-resultaten van je website.
7. Verwerk zoekwoorden in je website: zoekwoorden zorgen ervoor dat je goed gevonden wordt in zoekmachines, zoals Google.
8. Weet waar jouw klanten naar op zoek zijn: een goede tekst begint bij inzicht. Inzicht in jouw klant. Hoe praat hij/zij, wat is hun probleem, waar kan juist JIJ ze bij helpen? Zorg dat je de taal van je klanten ‘praat’ op je website.
9. Zorg voor een prettige lay-out: een website waar je moet zoeken naar alle benodigde informatie werkt niet. Zorg dat de lay-out prettig en duidelijk is en kies voor een mix van kleuren die bij elkaar passen.
10. Maak je website persoonlijk: zorg dat je origineel bent en persoonlijkheid toont. Laat zien waarom klanten voor jouw product of dienst moeten kiezen. Afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent.
Weet voor wie je schrijft
Ik schreef het al eerder, een goede webtekst begint bij inzicht. Inzicht in het ‘gedrag’ van jouw klanten. Welke woorden gebruiken zij? Wat is het grootste probleem? Wat gebeurt er als ze niets doen? En, waarom kan juist jouw bedrijf dé oplossing bieden?
Als je dat weet, ben je jouw concurrenten al een stap voor. Een goede webtekst bestaat daarnaast uit de juiste zoekwoorden en een goede opbouw die SEO-geoptimaliseerd is.
Vind jij het lastig om goede teksten voor je website te schrijven of wil je advies over jouw huidige website? Ik kijk graag vrijblijvend met je mee. Stuur mij een mail of download mijn e-book met gratis tips!