Zakelijk bloggen voor bedrijven is belangrijk. PUNT. Oké, dat weten veel ondernemers inmiddels wel. Veel bedrijven starten met bloggen en lopen op een gegeven moment vast. Geen inspiratie, geen tijd of geen structuur, omdat het gewoonweg te druk is met alle werkzaamheden. Ga ik mijn zakelijke blog uitbesteden? Hoe werkt dat precies?
Het schrijven van een blog; wel of niet uitbesteden?
Regelmatig spreek ik ondernemers en uiteindelijk komen we aan bij het onderwerp: het schrijven van een zakelijke blog. Heel vaak hoor ik, als tekstschrijver zijnde, dezelfde ervaringen als het op bloggen aankomt;
- Het lukt ons niet om structuur te krijgen in het bloggen
- We hebben geen tijd om iedere week, of maand een zakelijke blog te publiceren
- De inspiratie ontbreekt
- Kan iemand anders wel zo schrijven, zoals wij het zelf zouden doen?
Op dat laatste punt wil ik even inhaken, want dat is vaak het struikelpunt waarom ondernemers zelf blijven ‘aanmodderen’ als het op bloggen aankomt.
“Kan iemand anders wel zo schrijven, zoals wij het zelf zouden doen?“
Ik durf vanuit mijn eigen oogpunt volmondig te zeggen: JA, dat kan! Het uitbesteden van een zakelijke blog is in principe gebaseerd op een duurzame samenwerking. Dat wil zeggen, de insteek is dat je gaat samenwerken voor een langere tijd. De tekstschrijver die jouw blogs gaat schrijven, zal het bedrijf leren kennen. Door een kort lijntje te houden en regelmatig contact te hebben, zal de tekstschrijver de juiste ‘tone of voice’ krijgen en gaan de blogs eruit zien of de ondernemer het daadwerkelijk zelf geschreven heeft.
Hoe werkt het uitbesteden van een zakelijke blog precies?
Ik ga hier uit van mijn eigen werkwijze, wellicht zal dit bij iedere tekstschrijver anders zijn. Ten eerste is er een heel belangrijk onderdeel dat moet kloppen: het gevoel moet goed zijn! Het uitbesteden van een zakelijke blog is best een grote stap: iemand anders gaat het verhaal van jouw bedrijf delen en dat is best spannend. Door goede afspraken te maken en een kort lijntje te houden, zorg je voor de juiste communicatie.
Kennismaking:
- We maken kennis en kijken of de klik er is;
- Tijdens de kennismaking bespreken we jouw struikelblokken en je wensen;
- Je ontvangt vervolgens een op maat gemaakte offerte op basis van de wensen van het bedrijf (wil je bijvoorbeeld een wekelijkse blog, maandelijks of wellicht vaker?)
- Na akkoord van de offerte, maken we nogmaals een afspraak (telefonisch, Skype of drinken gezellig koffie). Tijdens deze afspraak ga ik een aantal vragen stellen om het bedrijf beter te leren kennen, zodat ik ga aanvoelen welke ‘tone of voice’ bij het bedrijf en dus bij de teksten past
- We bespreken de onderwerpen die je wilt delen in de zakelijke blogs
Voor mij als tekstschrijver is het heel belangrijk dat het contact goed voelt en dat we op regelmatige basis contact hebben. We maken afspraken voor een vast contactmoment, voor die structuur hoef je dus zelf niet te zorgen, daar ben ik voor . Ik ga geen standaard vragenlijsten sturen of ingewikkelde vragen stellen, want weet je? Dan komt de passie die jij voelt voor jouw bedrijf niet over! Door gewoon te kletsen, stel ik subtiele vragen en de antwoorden die je geeft, gebruik ik weer als inspiratie!
Vervolgens stel ik een planning op en ga ik vooruit werken om de basis te leggen voor een goede structuur. Door regelmatig een zakelijke blog te plaatsen, creëer je namelijk direct onderwerpen om te delen op de social media pagina’s van jouw bedrijf!
De voordelen van het uitbesteden van een zakelijke blog
- Je creëert structuur en regelmaat, zonder dat je dit zelf hoeft te plannen
- Geen stress meer omdat je geen inspiratie of tijd hebt om te bloggen
- Het uitbesteden van bloggen bespaart je uiteindelijk geld & tijd
- De juiste tekstschrijver zorgt ervoor dat de blogs ‘SEO-proof’ geschreven worden, dus jouw blogs worden beter gevonden én jouw website gaat beter scoren in Google
‘Het uitbesteden van bloggen bespaart je uiteindelijk geld & tijd’
Uiteraard maak je extra kosten door het uitbesteden van zakelijk bloggen. Maar, besef dat dit een goede investering is en je waarschijnlijk juist extra geld gaat opleveren!
Door de kennis van je bedrijf te delen, voelen de klanten in jouw doelgroep zich sneller aangesproken. Ze zien de naam van jouw bedrijf vaak voorbij komen, dat wekt tevens vertrouwen op en vergroot de naamsbekendheid enorm! Een tekstschrijver weet namelijk hoe SEO technieken toegepast moeten worden, bij het schrijven van blogs. Zo komen de juiste zoekwoorden in de blogs terug, zodat jouw website beter zichtbaar gaat worden op Google. Dit is specifieke kennis, waar jij zelf wellicht (nog) niet bekend mee bent. (En je dus ook niet in hoeft te verdiepen )
Daarnaast gaat het uitbesteden van zakelijk bloggen zoveel meer rust geven!
- Geen tijden meer blokken in je agenda om ‘verplicht’ te bloggen
- Geen stress meer omdat je geen inspiratie hebt
- Altijd goede blogs, voorzien van zoekwoorden
- Hou meer tijd over om te besteden aan je klanten
- Je website wordt beter zichtbaar in Google
Twijfel je nog of het uitbesteden van zakelijk bloggen iets voor jouw bedrijf is? Bel me gerust eens op of stuur me een mail en ik geef je meer informatie.