Pas geleden schreef een bekende coach een reactie op haar Facebookpagina: “Ik heb nog nooit over zoekwoorden nagedacht en kijk eens wat een bloeiend bedrijf ik heb”. Een volger vroeg namelijk hoe belangrijk zoekwoorden zijn voor je website. Inderdaad, als je heel bekend bent, duizenden volgers hebt op social media én daar je geld mee kan verdienen: dan heb je misschien geen zoekwoorden op je website nodig ?
Hoe vinden klanten jouw website?
In alle andere gevallen ligt dat toch anders. Hoe moeten jouw klanten je website vinden als je niet zichtbaar bent in Google? En natuurlijk zijn er meerdere manieren om zichtbaar te zijn, maar het doel van een website is meestal: informeren, kennis delen én het is fijn als het werk oplevert. Door de juiste zoekwoorden te verwerken in je teksten, gaat jouw website beter gevonden worden.
Om te beginnen is het goed om eens te kijken hoe jouw website ervoor staat. Ga jouw bedrijf eens zoeken in Google. En dit, precies dit, is de basis van ieder zoekwoordenonderzoek. Want nu volgen de vragen:
- Wat ga je intoetsen in Google als je iemand zoals jij zoekt?
- Wat zou jouw ideale klant intoetsen?
- Wie komen er wél op de eerste pagina naar boven?
Heel vaak zoeken mensen niet naar het antwoord op hun vraag, want ze weten vaak niet wat het antwoord is. Daarom toetsen ze een hulpvraag in. Deze kennis moet je gebruiken en verwerken in je website. Die hulpvraag bestaat dus in feite uit zoekwoorden die passen bij jouw aanbod of bedrijf! Het is belangrijk om deze zoekwoorden te gebruiken en te verwerken in je website.
Zoekvolumes vergelijken
Er bestaan heel veel verschillende tools om een zoekwoordenonderzoek te doen. Als SEO tekstschrijver gebruik ik verschillende tools door elkaar om een goed resultaat te krijgen. Als je eenmaal weet welke zoekwoorden bij jouw bedrijf of aanbod passen, ga je zoekvolumes vergelijken. Want je kunt wel hele goede zoekwoorden gevonden hebben, maar als niemand zoekt naar deze woorden, heb je er nog niet veel aan.
Meten = weten!
Door zoekvolumes te vergelijken in tools zoals de Google Keyword Planner, kom je erachter welke zoektermen goed scoren en welke minder interessant zijn. Zo leer je bijvoorbeeld verder te kijken naar andere woorden (synoniemen). Misschien zoeken mensen in mijn geval niet naar: een tekstschrijver in Den Haag, maar wel naar: teksten laten schrijven in Den Haag. Zie je het verschil in zoektermen? Dit verschil kan heel belangrijk zijn.
Zoekwoorden verwerken in je website
De leesbaarheid van een websitetekst is het allerbelangrijkste. Zorg dat je niet helemaal los gaat met zoekwoorden verwerken in je website, maar denk altijd als eerste aan de leesbaarheid van de tekst. Goede content, oftewel een goede inhoud, is belangrijker dan zoekwoordenoptimalisatie. Want als jouw tekst niet fijn is om te lezen, komt de boodschap ook niet over en haken mensen alsnog af.
Er zijn heel veel trucjes om een goede SEO webtekst op te bouwen en het verwerken van zoekwoorden in je tekst is daar één van. SEO is geen ‘Quick-fix methode’. SEO bestaat uit meerdere technieken en is altijd in beweging. Zelfs het delen van je content op social media is een SEO onderdeel. Net als bloggen en het verwerken van zoekwoorden in je blogs.
Als je consistent én subtiel de juiste zoekwoorden gebruikt, gaat het uiteindelijk voor je werken. Maar je bent er niet zomaar.
- Plaats berichten op social media en plaats een linkje naar je website erbij
- Schrijf blogs en verwerk zoekwoorden in je blogs
- Deel je blogs ook weer op social media
- Hoe meer mensen naar jouw website klikken, hoe beter
Conclusie
Zoekwoorden zijn zeker belangrijk voor jouw resultaten in Google. Door zoekwoorden te verwerken gaat jouw website beter gevonden worden. Vergeet niet dat de leesbaarheid en inhoud van een tekst altijd het belangrijkste is. Verwerk daarom passende zoekwoorden op een subtiele manier in de teksten en ga niet herhaaldelijk zoekwoorden door je teksten plaatsen. Dit kan storend zijn en leest niet prettig, waardoor jouw potentiële klant misschien juist afhaakt en dat is zonde!
Daarnaast zeg ik altijd: meten = weten. Onderzoek hoe jouw klanten zoeken in Google, welke hulpvraag toetsen ze in? Zoeken mensen wel naar jouw aanbod of is het goed om andere woorden (synoniemen) te gebruiken? Als je deze kennis weet, sta je aan de basis van een goede en leesbare webtekst, die beter gevonden gaat worden in Google!
Vind je dit allemaal veel werk en lastige materie? Dat snap ik! Als SEO tekstschrijver kan ik je deze zorg ook uit handen nemen. Als ik websiteteksten schrijf, doe ik standaard een uitgebreid zoekwoordenonderzoek erbij. Stuur me gerust een berichtje als je beter gevonden wilt worden in Google.