“Tel ik nog mee als ik geen SEO-teksten kan schrijven?”
“Ik weet wel ‘iets’ van SEO, maar heb eigenlijk geen idee hoe ik dit toe kan passen in de praktijk.”
Jep, ik hoor dit heel vaak van collega-copywriters en tekstschrijvers. En laat ik beginnen om te zeggen dat het heel herkenbaar is. Want het lijkt in ‘copywriting-land’ soms wel alsof alles om zoekmachine-optimalisatie draait. En dat terwijl er juist zoveel ondernemers en tekstschrijvers zijn die vooral ‘lekker’ willen schrijven.
Om een goede copywriter te worden; moet je dan per se SEO-teksten kunnen schrijven?
Doe waar je goed in bent
Om gelijk maar antwoord op de bovenstaande vraag te geven: nee, ik denk niet dat je per se SEO-teksten moet schrijven voor klanten. Ik zou zeggen, doe vooral waar je goed in bent en blij van wordt. Maar eerlijk is eerlijk, er is veel vraag naar SEO-teksten, oftewel teksten die zo geschreven zijn, zodat Google het fijn vindt.
Maar copywriting is zo veel meer dan alleen SEO. Het gaat om:
- wervend schrijven
- verschillende soorten webteksten kunnen schrijven
- een goede salespagina opbouwen
- een sterke ‘over ons’ pagina maken
- emoties overbrengen
- de aandacht kunnen pakken
- zorgen voor een kneitergoede call-to-action
- creatief zijn
- inleven in degene waar je voor schrijft
En dit zijn zomaar wat voorbeelden. Het is belangrijk om altijd te onthouden wat het doel van een tekst is. Want niet iedere pagina hoeft iets te verkopen, het kan ook gaan om informeren of iemand bewustmaken van iets. Houd altijd voor ogen wat het doel van een tekst is als je bezig bent met copywriting.
SEO-teksten zijn teksten die vindbaar zijn
Iedere copywriter heeft zijn eigen expertise en ja, SEO kan daar een onderdeel van zijn. Als je besluit dat je graag webteksten wilt schrijven voor je klanten, is het wel handig dat je weet hoe je een goede geoptimaliseerde tekst opbouwt.
Want, SEO-teksten zijn nou eenmaal teksten die vindbaar zijn – tenminste als je het goed doet!
En laat dat nou nét zijn waar veel bedrijven (zeker nu) naar op zoek zijn. Als we heel eerlijk zijn, kan die supergoede tekst van jou nog zo mooi zijn, maar als ‘ie op pagina 20 in Google staat, kan niemand ervan genieten! Daarom ben ik mij ooit gaan specialiseren in SEO, want ik merkte dat veel klanten het belangrijk vinden om goed vindbaar te zijn.
Ik zal de laatste zijn die zegt dat dit het enige ‘juiste’ is. Mijn eigen bedrijf is een goed voorbeeld, want ik wed niet alleen op één paard. Mijn website scoort goed in Google, maar ik ben óók nog eens heel actief op sociale media én ik verstuur regelmatig een nieuwsbrief.
Stel dat sociale media morgen niet meer bestaat, heb ik altijd mijn goedscorende website en nieuwsbrief nog. En andersom ook zo, als mijn website ineens eruit ligt, heb ik nog steeds mijn connecties op sociale media.
Conclusie; SEO-teksten schrijven is geen must, wel handig als je het kan
Mijn conclusie is dus dat het geen must is om SEO-teksten te schrijven, maar het is wél handig als je het kan. Tenminste, als je goed vindbare teksten wil schrijven en hier professioneel mee bezig bent.
Dit was voor mij ook de reden om mijn eigen academie te maken. Ik wil andere ondernemers en copywriters laten zien dat SEO geen hogere wiskunde is. Dat jij dit ook kunt leren en weet toe te passen voor jouw bedrijf OF voor jouw klanten.