Iedere keer als Google een update aankondigt, is de online wereld in rep in roer. Zo ook bij de helpful content update die Google aankondigde. Behalve de mensen die teksten hebben laten schrijven door een tekstschrijver. Zij hebben niets te vrezen. En weet je waarom? Vanwege de ijzersterke content. In deze blog vertel ik je waarom een tekstschrijver onmisbaar is én blijft.
Waarom Google niet van SEO-first blogs houdt
Stel je eens voor: je bent op zoek naar een antwoord op je vraag en raadpleegt Google. Pagina na pagina klik je weg, omdat je niet het juiste antwoord vindt. Heel vervelend. En dat vindt Google ook. Jij bent namelijk hun klant, maar je bent niet tevreden met de zoekresultaten. De websites die bovenaan in Google staan, zijn niet de kwalitatieve websites waar je naar op zoek bent.
En hier zit precies het probleem dat Google aan wil pakken met de helpful content update. Deze Google-update is onderdeel van bredere inspanningen van Google om meer originele content in de zoekresultaten te tonen. Het gaat om content die relevant en waardevol is en ook geschreven is door mensen, en dus niet door bots. Google gaat namelijk heel nauwkeurig onderzoeken welke teksten wél waardevol, uniek en juist zijn, en welke niet. De pagina’s die tot de laatste categorie behoren, lopen het risico om door de mand te vallen. Stiekem zijn dat er – helaas – nog heel wat.
Schrijf altijd voor mensen
Wat zijn dan teksten die niet waardevol en onjuist zijn? Teksten die alleen vanuit SEO-oogpunt geschreven zijn en vol gespamd staan met zoekwoorden. Ook wel SEO-first teksten genoemd. De teksten zijn allesbehalve leesbaar, omdat de letterlijke zoekwoorden in de gekste vormen in de tekst staan. Puur om de zoekwoorden zo vaak mogelijk in de tekst te krijgen om bovenaan in Google te komen.
Hoewel het lange tijd gewerkt heeft, is het voor lezers natuurlijk hartstikke irritant. Bezoekers verdwijnen van de website, omdat het totaal niet fijn leest.
Dat geldt ook voor teksten die gegenereerd zijn met AI-tools. Dit zijn tools waarbij robots jouw teksten schrijven. Hartstikke handig ter inspiratie, maar gebruik nooit de letterlijke teksten die uit de AI-tool rollen. De kans is namelijk groot dat de informatie onjuist en onvolledig is. Bovendien is er weinig ‘menselijks’ aan. Daar win je geen klanten mee. Tijd voor een goede tekstschrijver dus, die daar ver van wegblijft en wél schrijft voor mensen.
Waarom een goede tekstschrijver helpt bij Google updates
Met teksten van een goede tekstschrijver hoef je dus niet te vrezen voor de helpful content update. Zo zie je maar dat keyword spammen of AI-tools tijdelijke oplossingen zijn, die uiteindelijk niets (meer) opleveren.
Goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens toch? Een tekstschrijver inhuren mag dan een investering zijn, uiteindelijk levert het je veel meer op:
- Unieke content die je nergens anders vindt;
- Overtuigende teksten die zorgen dat jouw bezoekers omgezet worden in klanten;
- De juiste tone of voice die bij je past, jouw verhaal opgeschreven zoals jij het zelf het zou vertellen;
- SEO-proof teksten waarmee je blijft scoren.
Een tekstschrijver is en blijft dus onmisbaar. Een tekstschrijver kruipt namelijk écht in de huid van de klant, zodat je echt waarde deelt. Een AI-tool kan dat nooit bereiken.
Is jouw website klaar voor alle updates van Google?
Google heeft aangegeven dat de Nederlandse content nog niet aan de beurt is voor de update. Dat betekent niet dat je nu achterover kunt leunen en niets hoeft te doen. Het is juist goed om nu in actie te komen en jouw teksten te checken én goede teksten te laten schrijven.
Ga dus eens na bij jezelf hoe het met jouw teksten staat. Kunnen deze wel een upgrade en update gebruiken? Of is het tijd om een professionaliseringsslag te slaan?
Neem vooral contact met mij op als je vindt dat jouw website wel een update kan gebruiken. Dan gaan we aan de slag met jouw teksten en weet je zeker dat jij niets te vrezen hebt voor de aankomende update van Google.