Online marketing, simpel? Blogs en posts voor sociale media schrijven, een website opzetten en teksten schrijven, online zichtbaar zijn, nieuwsbrieven versturen én funnels inrichten… je krijgt er de kriebels van en ik vertel je dat het simpel is? Dat kan niet waar zijn!
En toch is het zo…
Van alle skills die je jezelf kunt aanleren, is het echt niet zo moeilijk om de promotie van je bedrijf effectief bij te houden. ‘We’ maken het alleen vaak heel moeilijk. Misschien doe je dit zelf, omdat je echt niet weet waar je over moet schrijven. Of misschien is het die online marketeer die zoveel tips en tricks deelt dat je er niets meer van snapt. Het is niet nodig.
Het boosten van jouw online marketing kan heel simpel zijn
Toegegeven; iedereen heeft z’n expertise. Ik ben een GROOT voorstander van het uitbesteden van werk dat niet centraal staat in je bedrijf en waar je ook niet gelukkig van wordt. Ik zou niemand die net start met zijn/haar bedrijf, dwingen om een opleiding over online marketing te volgen. Dat is ook helemaal niet nodig.
De start van je bedrijf of het boosten van je klantenbestand kan je heel simpel zelf. Echt… en ik leg je graag uit waarom.
Stel: je loopt over straat, haalt een kop koffie en gaat even rustig zitten. Aan het tafeltje naast je (laten we de anderhalve meter even vergeten) zie je iemand met een wit gezicht, vol in de stress en neurotisch door haar telefoon scrollen… Het gaat echt niet goed met die persoon.
People person als je bent, vraag je of je misschien kan helpen. Er wordt gezucht, gefronst en dan barst ze los… je hoort haar verhaal aan en er gebeurt iets met je. Het probleem van deze persoon is nu exact waar jij haar bij kan helpen, je krijgt er gewoon kippenvel van, dit kan geen toeval zijn!
En nu?
Ga je nu bedenken wat je het best kan zeggen? Toets je nog even of ze echt jouw ideale klant is? Weet je welke onderwerpen (lees: hashtags) je moet inzetten om écht bij haar binnen te komen? En zit je haar en make-up eigenlijk wel goed vandaag?
NEE TOCH?! Door dit soort futiele zaken laat jij je toch niet tegenhouden?
Er zit iemand thuis op de bank op jou te wachten
Geloof me nu voor eens en altijd, ditzelfde geldt online. Op dit moment zit er op z’n minst één persoon met een wit gezicht thuis op de bank. Ze scrolt neurotisch en vol stress door haar telefoon en die laat jij lopen…
Want:
- Je had geen inspiratie voor je blog
- Die website is nog niet af
- Het nieuwe aanbod staat nog niet online
- En oh ja, je haar zat vandaag écht niet goed
Omdat… omdat… omdat…
En ja, natuurlijk kan het altijd beter, professioneler en effectiever. Dáár schakel je de expert voor in. Heb je echt geen tijd, maar wel budget? Besteed dan een deel van je online marketing uit. Maar het verhaal, het uitdragen van jouw missie waar jij andere mensen mee mag helpen kan ALTIJD en OVERAL! Of dat nu via coaching, adviseren, schrijven of het verkopen van een bepaald product is.
Daarom wil ik om af te sluiten een paar simpele tips met je delen, die megahandig zijn. Toch zullen ze zonder actie nooit effect hebben.
- Begin bij het begin
- Vertel wie je helpt
- Leg uit wat je voor hen kan betekenen
- Laat zien waarom JIJ de aangewezen persoon bent waar ze naar op zoek is
Zo maak je, vandaag nog, voor tenminste één persoon een wereld van verschil!
Deze gastblog is geschreven door Lindsy Bruin. Ze is businesscoach en coacht ambitieuze onderneemsters met een GROOTS verlangen naar succes. Ondanks dat hun business ‘best wel aardig’ loopt, missen ze nog nèt de professionaliseringsslag naar een succesvol bedrijf. Via haar e-book – wat je hier kunt downloaden – geeft Lindsy je direct een aantal praktische, efficiënte en effectieve oefeningen mee om door te pakken in je bedrijf.