Vorige week was ik op zoek naar een fysiotherapeut, natuurlijk kies ik dan het liefst voor een behandelaar bij mij in de buurt. Dus, wat deed ik als eerst? Google openen en intoetsen: “fysiotherapeut in Den Haag“. Dankzij Google zag ik in één oogopslag welke fysiotherapeuten er bij mij in de regio zitten. Handig toch? Dit is het resultaat als je lokale SEO goed inzet om jouw bedrijf te laten zien!
Wat is lokale SEO precies?
SEO staat voor ‘search engine optimization’, in het Nederlands ‘zoekmachineoptimalisatie’. Dit staat voor alle technieken die we gebruiken om een website beter vindbaar te maken in de zoekmachines, zoals Google.
Lokale SEO heeft te maken met lokale vindbaarheid, oftewel; vind een bedrijf of dienst bij jou in de buurt. Het kan namelijk best lastig zijn om landelijk op te vallen tussen alle grote bedrijven die hetzelfde bieden als jij. Door lokale SEO toe te passen, zorg je dat je wél opvalt in jouw regio!
Voor welke bedrijven is het inzetten van lokale SEO nuttig?
Ik hoor het vaak: “lokaal gevonden worden is voor mij niet belangrijk, ik werk toch online.” – Toch vlak je hiermee een grote groep potentiële klanten uit, die wellicht wél jouw klant worden, omdat ze je vinden via Google. Concurreren tegen populaire zoektermen waar grote bedrijven gelijk ‘op springen’ is soms best lastig als ‘kleiner bedrijf’. Door lokale SEO in te zetten, zorg je dat je toch met je kop boven het maaiveld uitsteekt!
Voor welke bedrijven in het inzetten van lokale SEO nuttig:
- Bedrijven die een fysieke vestiging hebben en vanuit daar diensten/producten verkopen.
- Winkels en bedrijven die bezoekers ontvangen.
- Ondernemers die grotendeels online werken, maar ook lokaal gevonden willen worden.
Zoals je ziet is lokale SEO voor de meeste bedrijven wel degelijk interessant, tenzij je vanuit huis werkt en absoluut niet wilt dat jouw huisadres zichtbaar is. Realiseer je wel dat jouw adresgegevens altijd op te vragen zijn via de Kamer van Koophandel. Als je écht niet wilt dat klanten jouw huisadres weten, is het aan te raden om een postbus of postadres te nemen. Deze dan je kan wél weer koppelen aan jouw Google Mijn Bedrijf-account.
Maak een Google Mijn Bedrijf-account aan
De eerste stap om lokaal op te vallen begint bij het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-account. Wist je dat er nog steeds veel bedrijven zijn die dit nog niet inzetten? Genoeg kansen voor jou dus!
Google Mijn Bedrijf heeft veel opties en als je dit goed inricht, kan je er veel potentiële klanten mee bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld:
- Zichtbaar worden in Google Maps
- Openingstijden toevoegen
- Berichten maken en laten opvallen
- Aanbieden plaatsen (ideaal als je een webshop hebt bijvoorbeeld)
- Afbeeldingen en foto’s uploaden
- Recensies laten zien
- Contact maken met bezoekers (die wellicht wel klanten worden!)
Zoals je ziet is het zeker de moeite waard om een (gratis) account aan te maken!
Zoals je ziet, vind je bijvoorbeeld mijn website én vermelding in Google Maps als je zoekt op de zoekterm “tekstschrijver Den Haag”.
Ga de interactie aan en blijf actief
Als je eenmaal een account hebt aangemaakt in Google Mijn Bedrijf, is het belangrijk om ook actief te blijven. Check regelmatig of je openingstijden nog kloppen en kijk of je bijvoorbeeld wekelijks een nieuwe post of aanbieding kan plaatsen. Zo zorg je dat jouw account blijft opvallen!
Daarnaast is lokale SEO ook op je website door te voeren. Maak bijvoorbeeld een aparte landingspagina aan die je lokaal optimaliseert, zodat je de vindbaarheid bevordert. In mijn geval vind je mij op de zoekterm ’tekstschrijver Den Haag’.
Let op: doe dit alleen voor de plaatsnaam waar jij daadwerkelijk actief bent. Het is niet aan te raden om voor iedere grote plaatsnaam een aparte landingspagina aan te maken om te zorgen dat je overal opvalt. Zo zet je potentiele klanten op het verkeerde spoor, die écht op zoek zijn naar een lokaal bedrijf. Het is leuk als jij gevonden wordt op ‘tekstschrijver Rotterdam‘, maar als jij vervolgens in Groningen woont en werkt, zijn bedrijven niet blij als ze bewust iemand zoeken in Rotterdam.
Ook kun je natuurlijk blogs schrijven waar je jouw (lokale) aanbieden en acties promoot. Kortom: er is genoeg om mee te variëren, zodat jouw bedrijf lokaal opvalt!
Samenvatting lokale SEO
Of je nu een fysiek bedrijf bent of online onderneemt; in mijn ogen is lokale SEO altijd nuttig. Ik kan vanuit mijn eigen ervaring spreken als ik vertel dat ik wekelijks aanvragen via mijn website ontvang van lokale ondernemers. Ze zoeken gericht iemand uit dezelfde woonplaats, omdat ze iemand in de ogen willen kijken of gewoon omdat het ‘vertrouwd’ voelt.
Zeker als jij te maken hebt met zoektermen waar veel concurrentie is, kun je met lokale SEO wél opvallen!
Wil je meer leren over SEO en de mogelijkheden om beter gevonden te worden? Kijk dan eens naar mijn Teksttoppers Academie, waar ik ondernemers zoals jij alles leer over copywriting, SEO en bloggen!