Om hoger in Google te scoren, moet je best wat moeite doen. SEO is namelijk allesbehalve een ‘quick-fix methode’. Maar hey, het goede nieuws is dat het ook weer geen hogere wiskunde is en iedere stap die je zet, is er één in de goede richting! Zo ook met het gebruik van meta-omschrijvingen. In deze blog lees je er alles over!
Wat is een meta-omschrijving?
De meta-omschrijving (of meta-description) is de korte tekst die je ziet in de zoekresultaten in Google. Deze omschrijving is ontzettend belangrijk, want niet alleen kan je zorgen voor een supergoede call-to-action, ook help je Google om jouw webpagina’s beter te vinden.
Natuurlijk kan je ervoor kiezen om geen meta-omschrijving in te vullen, alleen laat je dan echt een kans liggen als je het mij vraagt! Zoekmachines tonen namelijk meestal de eerste twee zinnen van jouw website, als je niets invult. Misschien kan je je voorstellen dat dit er in de zoekresultaten best een beetje vreemd uitziet. Dit kan bezoekers juist weer afschrikken, omdat ze niet precies weten waar jouw webpagina over gaat.
Waarom is een meta-description zo belangrijk?
Realiseer je dat de meeste mensen die in Google zoeken, geen uren de tijd hebben. Ze willen snel antwoord op hun zoekvraag. Wist je dat mensen vaak ‘scannend zoeken’? Kijk maar eens naar jezelf als je iets zoekt: je scant de titels en checkt kort de tekst eronder. In die fase ben je niet uitgebreid woord voor woord aan het lezen wat er staat. Zo gaat dat ook met jou potentiële bezoekers. Hoe concreter jij je meta-omschrijving maakt, hoe groter de kans dat mensen juist op jouw pagina klikken.
Bedenk dat mensen Google openen met verschillende zoekintenties, zoals:
- Ze willen snel antwoord op hun vraag (bijvoorbeeld: waar zit de dichtbij zijnde pizzeria?)
- Mensen zijn gericht op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp (bijvoorbeeld: hoe oud kan een paard worden?)
- Ze zijn gericht op zoek om tot actie over te gaan (bijvoorbeeld: ik zoek een tekstschrijver in Den Haag)
- Mensen zijn in de onderzoeksfase (bijvoorbeeld: ik overweeg om een tekstschrijver in te huren, hoe werkt dat precies?)
Hoe kan je een meta-omschrijving invullen?
Nu je weet wat een meta-omschrijving precies is, is het ook wel handig om te weten hoe je een meta-omschrijving kan invullen. Ik ga je uitleggen hoe. Het is namelijk meestal niet zo dat er standaard een programma op jouw website zit om deze in te vullen. Daarom moet je een speciale SEO plug-in downloaden, en daar zijn verschillende varianten van. De meeste websites die ik tegenkom zijn voorzien van de RankMath of Yoast plug-in. Veel SEO-specialisten hebben zo hun eigen voorkeur.
Als tekstschrijver lever ik ook altijd meta-omschrijvingen aan als ik webteksten of blogs schrijf voor klanten. De meeste websites zijn dan al voorzien van zo’n plug-in. Het is de bedoeling dat je de meta-description per webpagina invult. Iedere pagina heeft namelijk zijn eigen zoekterm, dus ook een eigen meta-omschrijving.
Stap 1: Download de plug-in van jouw keuze en zorg dat het op jouw website geïnstalleerd is.
Stap 2: Ga vervolgens per webpagina aan de slag om de meta-omschrijvingen in te vullen.
Stap 3: Staar je niet blind op de ‘groene bolletjes’ die Yoast bijvoorbeeld laat zien. Dit zegt niet altijd wat over de inhoud van je content. Blijf focussen op een kneitergoede call-to-action die jouw juiste zoekterm bevat.
Let op: ik wil hierbij een kleine kanttekening meegeven. Het is natuurlijk wél de bedoeling dat alle pagina’s SEO-geoptimaliseerd zijn. Hiermee bedoel ik dat iedere webpagina een eigen zoekterm bevat en de teksten ook op die manier opgebouwd zijn. Heb je geen idee hoe dat moet? Check dan even mijn Teksttoppers Academie, daar leer ik je stap voor stap hoe je geweldige SEO-teksten opbouwt (voor je eigen website of voor klanten).
Hoeveel woorden moet een meta-omschrijving bevatten?
Misschien wel één van de meest gestelde vragen als het gaat om het invullen van meta-descriptions: hoeveel woorden moet een meta-omschrijving bevatten? Lees even mee, want ik ga het je precies uitleggen. Dit wisselt nog wel eens, maar op dit moment is het advies om gemiddeld 155 tekens te gebruiken. Maar let op: dit verschilt per weergave, of het op mobiel of desktop is en soms zie je bij bepaalde blogs of artikelen een datum staan, deze tekens worden dan ook meegeteld!
Ik zet de belangrijkste tips op een rijtje:
- Gemiddeld 155 karakters (160 op desktop en maximaal 120 op mobiel);
- Verwerk je zoekterm in jouw meta-omschrijving;
- Gebruik altijd een kneitergoede call-to-action;
- Trek al jouw creativiteit uit de kast om een korte en originele zin te schrijven die direct prikkelt;
- Je mag gebruik maken van speciale tekens of streepjes;
- Noem je bedrijfsnaam aan het einde van je tekst (als je er ruimte voor hebt).
Je meta-omschrijving checken
Helaas is het nog wel eens zo dat Google niet altijd jouw meta-omschrijving toont, ook al heb je alles netjes met een plug-in ingevuld. Jep, dat is balen! Google neemt dan automatisch de eerste 2 zinnen of een bepaald stukje van de webpagina over. Ze filteren als het ware de tekst waarvan zij denken dat het aansluit op de zoekvraag. Daarom is het belangrijk om te blijven monitoren of de door jou ingevulde meta-omschrijvingen goed aansluiten bij de betreffende pagina. Je kan dit meten door de Google Search Console te koppelen aan je website.
Ben je benieuwd of jouw website alle meta-omschrijvingen bevat? Dan heb ik een handige tip voor je:
- Open Google.
- Toets dit in de zoekbalk in: site:jouwwebsite.nl
Vervolgens zie je alle meta-omschrijvingen op een rijtje. Handig toch?
Tot slot
In deze blog heb ik je meer verteld over meta-omschrijvingen. Ik kan me voorstellen dat het veel informatie in één keer is. No stress! Je hoeft niet alles gelijk goed te doen, iedere stap die je zet naar een geoptimaliseerde website, is er een. Omdat ik het belangrijk vind om alles stap voor stap te doen, heb ik de Teksttoppers Academie opgericht. De academie draait helemaal om het schrijven van kneitergoede teksten voor je website en blog. Ook gaan we stapsgewijs door SEO-optimalisatie heen.
Of jij nu met je eigen website aan de slag wilt, of deze diensten voor klanten wil aanbieden: ik sta te trappelen om je mee te nemen in mijn wereld! Lees alles even rustig na of stuur me een berichtje als je meer informatie wilt. Voor nu wens ik je veel succes met het invullen van je meta-omschrijvingen!