Vol trots heb je jouw website laten maken of misschien wel zelf in elkaar geknutseld. De teksten schrijf je ook wel even zelf, want hoe moeilijk kan het zijn, toch? Vervolgens gebeurt er eigenlijk niets… Geen aanvragen, extra opdrachten, niets. Als je in Google zoekt, komen jouw webpagina’s ergens op pagina 10 naar boven. Zonde! Toch is dit in veel gevallen wel de realiteit voor veel bedrijven. Een website is niet langer meer een visitekaartje, maar kan ingezet worden als marketingtool, tenminste wel als je SEO toepast. In deze blog leg ik uit waarom een zoekwoordenonderzoek noodzakelijk is voor jouw website.
Een zoekwoordenonderzoek is de basis van een goede webtekst
Heel simpel; een website die goed scoort in Google is er één die is opgebouwd volgens een bepaalde strategie. Zo kijk ik niet alleen naar zoekwoorden, maar ook naar:
- De opbouw van een tekst;
- De indeling;
- Het gebruik van titels;
- En natuurlijk een goede lay-out.
Het is dan ook een feit dat een uitgebreid zoekwoordenonderzoek de basis is van een goede webtekst. Als jij namelijk weet waar jouw klanten naar zoeken, welke woorden ze gebruiken en wat ze intoetsen in Google: kan je die kennis gebruiken. Wat zeg ik? Dan MOET je die kennis gebruiken als je het mij vraagt.
Optimaliseer je website per pagina
Als je een zoekopdracht invoert in Google, verschijnt er al snel een rij met zoekresultaten. Al die zoekresultaten leiden je naar een bepaalde pagina op een website. Zodra je die pagina aanklikt, kom je niet op de homepagina van de betreffende website, maar op de webpagina zelf.
Daarom is het zo belangrijk om SEO-optimalisatie per pagina door te voeren. Dit doe je dus door de juiste zoekwoorden te gebruiken.
Let op: ook hierbij is het van belang dat je dit op de juiste manier doet, door de zoekwoorden op bepaalde plekken terug te laten komen. Hierbij is het ook van belang om niet door te slaan met het gebruik van zoekwoorden. Niets is zo hinderlijk als “keyword-stuffing” (herhaaldelijk opsommen van hetzelfde zoekwoord).
Houd rekening met de zoekintentie
Bij het doen van een zoekwoordenonderzoek is het heel belangrijk om rekening te houden met de zoekintentie. Hiermee bedoel ik met welke intentie iemand een zoekopdracht intoetst in de zoekmachines.
Bijvoorbeeld: iemand die “schilder gezocht” intoetst in Google kan op zoek zijn naar een kunstschilder, maar ook naar een schilder om de voordeur te laten verven. Daarom is het zo belangrijk om een gedegen onderzoek te doen, zodat je rekening kunt houden met deze verschillen. Dit doe ik door verschillende programma’s te gebruiken en ook door de concurrenten te analyseren.
Vervolgens selecteer ik per pagina de best scorende en passende zoekwoorden.
Zoekwoordenonderzoek uitvoeren is echt de basis van SEO
Iedere webtekst of blog die ik schrijf begin ik met een uitgebreid Zoekwoordenonderzoek, dit is echt de basis van SEO. Zo selecteer ik per pagina de juiste zoekwoorden en daar baseer ik vervolgens de teksten op. Ik laat de zoekwoorden op de juiste manier en op de juiste plekken terugkomen. En niet zonder resultaat! Want als jij als ondernemer vervolgens serieus aan de slag gaat met mijn tips, is de kans heel groot dat jouw pagina’s ook eindelijk op die eerste pagina in Google staan te stralen! Dit kun je ook zelf leren.
Wil jij ook leren hoe je zelf een zoekwoordenonderzoek doet? Goed nieuws! In mijn online training Zoekwoordenonderzoek leer ik je stap voor stap hoe je dit doet. Inclusief handig template. Gaan wij samen aan de slag?