“Ik ben op zoek naar een SEO-tekstschrijver, wie heeft er tips?”
Negen van de tien keer als er zo’n berichtje op social media verschijnt, zijn er mensen die mijn naam noemen. Superfijn natuurlijk! Toch ben ik zelf niet zo van de ‘labeltjes’.
Ik zie mijzelf vooral als een tekstschrijver die met veel passie teksten schrijft voor anderen. Toch doe ik mijzelf tekort als ik niet noem dat ik inmiddels meer dan honderd SEO-teksten heb geschreven voor andere ondernemers en bedrijven!
Maar wat doet een SEO-tekstschrijver precies en wat is de meerwaarde van het inschakelen van iemand zoals ik?
Wat zijn SEO-teksten niet?
Laat ik eerst even uitleggen wat SEO-teksten in elk geval niet zijn. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEO-teksten zijn teksten die geschreven zijn zoals Google ze fijn vindt.
Vroeger betekende dit dat je de zoekmachine op de eerste plaats zette, door teksten vol te stoppen met de belangrijkste zoektermen. Dit noem je keyword stuffing. Een zeer luie en weinig creatieve techniek, die teksten slecht leesbaar en onaantrekkelijk maakt. Gelukkig werkt het tegenwoordig niet meer zo, omdat Google nu zo slim is om dit te herkennen en zelfs af te straffen. SEO-teksten zijn dus geen saaie teksten vol zoekwoorden (alhoewel dit een vooroordeel is dat vaak genoemd wordt).
Wat zijn SEO-teksten dan wél?
SEO-teksten of niet, het is belangrijk dat de lezer altijd op de eerste plaats staat. Uiteindelijk schrijf je jouw tekst voor de betreffende doelgroep en niet voor Google. SEO-teksten zijn daarom waardevolle teksten, die relevant zijn voor de lezer en geoptimaliseerd voor belangrijke zoektermen.
Google hecht nu veel meer waarde aan de inhoud van een tekst, dan aan een tekst die volgepropt is met zoektermen. Daarbij is het voor jou als lezer toch ook heel irritant om tien keer in één alinea hetzelfde woord te lezen? Hoe relevanter en waardevoller de tekst is, hoe langer de lezer blijft ‘plakken’. Een goede SEO-tekst herken je niet als een SEO-tekst!
Het verschil tussen SEO-teksten en teksten die niet geoptimaliseerd zijn
Je wilt natuurlijk dat jouw verhaal door zoveel mogelijk mensen gelezen wordt, want wat jij te vertellen hebt is waardevol! Het is daarom slim om jouw tekst SEO-proof te (laten) schrijven. Geoptimaliseerde teksten zijn immers teksten die zo geschreven zijn, dat ze de vindbaarheid in Google bevorderen. Dit in tegenstelling tot niet-geoptimaliseerde teksten, die deze laatste, cruciale stap overslaan.
Het optimaliseren van een tekst bevat in elk geval de volgende onderdelen:
- De tekst schrijven met een duidelijk doel: wat hebben je lezers aan deze tekst: leren ze ervan, worden ze geïnspireerd, of tot actie aangezet?
- Schrijven met een strategie: het bereiken van bovenstaand doel vraagt om een strategie.
- De opbouw van de tekst: een tekst moet lekker lezen en logisch in elkaar zitten. Een goede opbouw helpt daarbij.
- Het gebruik van titels en tussenkopjes: een oninteressante titel zorgt ervoor dat je tekst niet gelezen wordt. Superjammer! Een goede titel verleidt lezers juist om verder te lezen. Tussenkopjes zorgen ervoor dat je tekst makkelijk te scannen is, zodat je lezers weten of de tekst relevant is voor hen. Ook hier geldt weer: interessante kopjes zorgen ervoor dat er verder gelezen wordt.
- Het verwerken van de juiste zoektermen: door de juiste zoektermen te gebruiken, zorg je ervoor dat je tekst beter gevonden wordt in Google. Ze maken je tekst relevant voor de zoekopdrachten die mensen gebruiken.
Het belang van zoekwoordenonderzoek
Om te weten wat dan precies die juiste zoektermen zijn, doe je van tevoren een zoekwoordenonderzoek. Dit onderzoek geeft je inzicht in het zoekgedrag van je ideale klant. De uitkomsten van een zoekwoordenonderzoek zorgen ervoor dat je goed kunt aansluiten bij dit zoekgedrag en je je tekst heel gericht kunt schrijven.
Je kunt dit zoekwoordenonderzoek uitbesteden (bijvoorbeeld aan mij ????), maar ik kan je ook leren om het zelf te doen.
Om terug te komen op de vraag “Wat is de meerwaarde van een SEO-tekstschrijver?”: een SEO-tekstschrijver is natuurlijk op de eerste plaats een tekstschrijver of copywriter. Maar, het verschil met een ‘gewone’ tekstschrijver – en dus de meerwaarde- is dat een SEO-tekstschrijver verstand heeft van de werking van zoekmachines, zoals Google.
Ik doe zelf bijvoorbeeld altijd een zoekwoordenonderzoek voor ik begin met schrijven. Hierdoor kan ik de tekst optimaliseren en voorzien van de juiste zoekwoorden. Een SEO-tekstschrijver bespreekt van tevoren met de klant wat het doel van de tekst is en weet de juiste technieken toe te passen om dit doel te bereiken. De juiste zoektermen worden op logische plekken en op een creatieve manier in de tekst gebruikt, zodat het eindresultaat een lekker leesbare, waardevolle tekst is, die goed gevonden wordt in Google!
Wil jij ook waardevolle teksten op je website, die goed gevonden worden in Google? Ik schrijf ze met liefde voor je! Ik ben gespecialiseerd in zoekwoordenonderzoeken en heb vaak na één gesprek al genoeg informatie om de juiste teksten voor jouw website te schrijven. Stuur me een e-mail als je hier meer over wilt weten.
Ps, wist je dat ik ook workshops geef aan andere tekstschrijvers? In 1,5 uur laat ik stap voor stap zien hoe je zelf een zoekwoordenonderzoek voor jouw klanten uitvoert. Klik hier voor meer informatie.